Naar inhoud

Wandtapijt – verdure

Collection

Augustus 2022

Brussel, 17de eeuw

Dit wandtapijt maakt deel uit van de traditie van de verdures die in de 17de eeuw in Brussel werden vervaardigd, namelijk tapijten met een decor dat voornamelijk uit decoratief loofwerk bestaat en waarop soms ook gewone, exotische of fabeldieren worden afgebeeld.

Vanaf de 15de en tot in de 17de eeuw kenden de Brusselse wandtapijten in heel Europa een groot succes wegens de zeer verfijnde afwerking. De vervaardiging van die monumentale wandtapijten nam heel veel tijd in beslag en vereiste een superieur vakmanschap, wat meteen ook verklaart waarom de aanschaf ervan enorm duur was. De wandtapijten waren prestigieuze bezienswaardigheden waardoor de eigenaars hun macht en rijkdom konden tentoonspreiden. Net als het geval was voor schilderijen, hadden wandtapijten oorspronkelijk een religieuze functie, die vanaf de 16de eeuw echter verdween en plaats maakte voor een meer decoratieve functie. Behalve het feit dat de wandtapijten de “industriële” en commerciële bekwaamheid van de stad in de verf zetten, waren ze ook een weerspiegeling van het artistieke leven in hun tijd. Ze konden in verband worden gebracht met de grote scholen van de Europese schilderkunst, want vanaf de 16de eeuw was het gebruikelijk dat kunstschilders als Rafaël kartons (werktekeningen) voor wandtapijten maakten.

Vanaf de 16de eeuw vond een spel van artistieke communicerende vaten ingang tussen Vlaanderen en Italië dat de kunsten en de kunstenaars in onze streken in aanzienlijke mate beïnvloedde. De Vlaamse wevers brachten al hun vakkennis en technische vaardigheid voor de vervaardiging van wandtapijten naar Italië, terwijl Italië een eerder stilistische invloed ging uitoefenen op de productie in de Nederlanden.

De verdure die u hier ziet, is een mooi voorbeeld van de diverse esthetische stromingen in Europa, want ze vormt een harmonieuze mengeling van het Vlaamse vakmanschap met Italiaanse stijlen en motieven, die voornamelijk zichtbaar zijn in de boord. Ze bestaat uit een decor van bloemen en vruchten, maar ook uit medaillons met daarnaast putti of ook schalen op voet die aan Italiaanse majolica doen denken. De hele compositie suggereert beweging waardoor een harmonieus en coherent geheel wordt gecreëerd. De diverse dieren van het hoofdtafereel worden afgebeeld in hun natuurlijke omgeving en brengen het voorplan tot leven dat is voorbehouden aan een plantendecor. Op het voorplan zien we een drinkend hert, een paar ronddartelende vogels en een uil die discreet naar de toeschouwers kijkt. Op de achtergrond versmelt een stad met het decor. Hij is door een pad en een waterloop met het voorplan verbonden. Daardoor wordt een zekere dynamiek gecreëerd en  krijgt het afgebeelde thema meer diepgang.

Wol en polychrome zijde.
Afmetingen: h 340 cm, b 390 cm.
Herkomst : 2003, Legaat Juliette D'Allemagne.
Inv. nr. DO241.

Dit werk past perfect in het landelijke thema van de gezelschapszaal die u op het ritme van de jachthoorns zal verwelkomen. 

Terug naar boven