Naar inhoud

Wandtapijt “Cheval fondu”

Collection

Maart 2024

Koninklijke Manufactuur van Aubusson – einde 18de eeuw

In de 18de eeuw waren de interieurs kleiner en intimistischer. Houtwerk en spiegels waren prominent aanwezig. Wandtapijten bleven een bijzonder gewild luxeproduct dat in de nieuwe decors moest worden geïntegreerd. Daarom boden de manufacturen wandkleden aan – geweven muurbekledingen bestaande uit meerdere stukken stof met verschillende afmetingen – die gemakkelijker konden worden aangepast aan de te bekleden ruimten.

De manufacture royale van Aubusson leverde haar producten in heel Europa. Ze vervaardigde voornamelijk verdures (groentapijten met prachtige landschappen),  pastorales (herderstaferelen), galante taferelen en afbeeldingen van plattelandsgenoegens. Het voorbeeld van het kasteel beeldt een tafereel van het spel "Cheval fondu" (Bok-sta-vast) af, dat deel uitmaakt van de reeks "Plattelandsgenoegens". Die reeks werd uitgevoerd op basis van de kartons van Jean-Baptiste Huet, die zich had geïnspireerd op die van Jean-Baptiste Oudry voor de koninklijke manufactuur van Beauvais.

Wegens het zeer grote succes werden van deze reeks verscheidene exemplaren gemaakt, met varianten in de tekening maar ook in de weefkwaliteit, naargelang van de fijnheid van de wol- of zijdedraden. Op die manier konden tapijten met een verschillende kostprijs worden aangeboden en kon een grotere cliënteel worden bereikt. Het exemplaar van het kasteel is vrij eenvoudig.

Het tafereel speelt zich af in een plattelandsomgeving, met rechts een gemetselde fontein,  links puntgevels van huizen, grote bomen en op de achtergrond een brug met een visser en een kerk.                                                                                             

In het midden spelen vijf jongens “Cheval fondu” (Bok-sta-vast). De speler die horizontaal voorovergebogen is en degene die hem ondersteunt, vormen samen het team “paard”, terwijl de drie anderen “ruiters” zijn. Het spel bestaat erin dat alle ruiters schrijlings op de rug van het paard springen zonder hun evenwicht te verliezen. Het is het doel van het andere team om “ruiter” te worden en daarom mag het paard niet ineenzakken en mag het zelfs  proberen om de kinderen van zijn rug af te schudden.   

Rondom het wandtapijt is een originele rand aangebracht met een versiering van roosters en loofwerk die afgeboord is met een blauwe bies, die kenmerkend is voor het werk van Aubusson.

Wol.
243 x 280 m.
Herkomst: 2004, Legaat Juliette D’Allemagne-Rémy.
Inv. nr. DO329.

Het werk is tentoongesteld op de eerste verdieping van het museum.

 

 

Terug naar boven