Naar inhoud

Buste van Condé

Collection

Mei 2012

Parijs - Antoine Coysevox - 1687

Deze marmeren buste stelt Lodewijk II van Bourbon, Prins van Condé, voor. Hij werd vaak de Grote Condé genoemd. Het eerste wat opvalt, is dat er beweging zit in het beeldhouwwerk. De golvende lijnen komen tot uitdrukking in de drapering van de kleding, de weelderige haardos van de prins en de richting waarin hij zijn gezicht draait. De buste op zich is nauw verwant met het thema van de oudheid (net als het geval was voor de ruiterstandbeelden). Condé wordt afgebeeld als een verheerlijkte held, in de stijl van de Romeinse keizers.
Wie was de Prins van Condé? Hij was een prins van den bloede en neef van de koning. Hij heeft vooral bekendheid verworven wegens zijn briljante militaire loopbaan. Hij was amper tweeëntwintig jaar oud, toen hij blijk gaf van zijn talenten als strateeg en bevelhebber in de slag om Rocroi (1643). Die overwinning leverde hem de titel de Grote Condé op. Hij liet ook een blijvende indruk na toen hij partij koos voor de Fronde tegen Lodewijk XIV (1648-1653). Als libertijn was Condé ook een intellectueel ontwikkelde man, die in zijn kasteel in Chantilly talrijke kunstenaars ontving, onder wie Molière, Racine en Bossuet.

Deze buste is van de hand van Antoine Coysevox, een belangrijke portrettist tijdens de regeerperiode van Lodewijk XIV, die talrijke bustes en beeldhouwwerken van zijn tijdgenoten heeft gemaakt. In dit geval lijkt Coysevox de karaktertrekken van de prins perfect te hebben weergegeven. Condé was immers bekend om zijn trotse en heerszuchtige karakter. Dit karakter vinden we in deze buste op meerdere niveaus terug. Uit de gelaatsuitdrukking blijkt een dominante blik, met minachtend op elkaar geperste lippen. Ondanks zijn lelijke fysiek slaagt de kunstenaar erin om de nobele trekken van zijn personage weer te geven. Het keizerlijke aspect blijkt uit de diverse onderdelen van de kledij. De lelies, het koninklijke embleem, verwijzen naar zijn rang, net als het schouderstuk met leeuwenmuil en de aanwezigheid van fabeldieren op de borst.
Dit werk vertoont veel gelijkenissen met twee bijzonder vergelijkbare bustes. De ene is van brons en wordt bewaard in het Louvre, de andere is van terracotta en bevindt zich in het kasteel van Chantilly.

Wit marmer.
h 60 cm, l 68 cm, d 34 cm.
Herkomst: 2004, Legaat Juliette d’Allemagne.
Inv. DO320.

Inscriptie: op de achterkant van de buste.
Le Condé res
A. Coysevox 1687.

De buste bevindt zich op dit ogenblik op het jachtbuffet.

Back to top